Wat is het?
Het Mount Etna Spel is een coöperatief spel, dat spelenderwijs mogelijkheden biedt om op een goede, gezonde manier te leren omgaan met perfectionisme.
Waarom?
Veel kinderen, en in het bijzonder hoogbegaafden, leggen de lat hoog, voor zichzelf en voor hun omgeving. Wanneer een kind zich hier goed bij voelt, graag hard wil werken en procesgericht leert met gebruik van feedback, is er geen reden tot zorg. In veel gevallen is een perfectionistisch kind echter nooit tevreden, durft het geen fouten te maken, ontwikkelt het kind angst voor nieuwe dingen, leert het niet van feedback of komt het zelfs helemaal niet meer in beweging vanwege onrealistisch hoog gestelde doelen. In dat geval is begeleiding nodig. De grote diversiteit aan opdrachten in het Mount Etna Spel kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van een gezonde vorm van perfectionisme. Door coachende vragen te stellen kan de begeleider de speler(s) tot nieuwe inzichten brengen.
Hoe werkt het?
Het doel van het spel is om de Etna vulkaan te beklimmen om het zeldzame plantje, de vuurbloem, te vinden, dat aan de top van de vulkaan groeit. Dit is alleen mogelijk door vanuit de natuurelementen aarde, water en lucht één dier op pad te sturen. Onderweg krijgen de dieren opdrachten in drie categorieën.
Er zijn DENK-opdrachten, DOE-opdrachten en DURF-opdrachten. De route kan al spelend zelf worden bepaald. De dieren hebben elkaar en ieders specifieke kwaliteiten nodig. Wanneer de drie dieren allemaal dwars door het vuurelement aan de top gekomen zijn, is het doel behaald en de missie geslaagd.
Voor wie?
-Voor coaches, therapeuten, psychologen, leerkrachten en andere hulpverleners, om op een coachende manier met kinderen werken.
-Voor kinderen (individueel en in groepjes) van 7 tot 17 jaar
-Binnen coaching, therapie, onderwijs, trainingen, workshops en thuis
Wat zijn de voordelen?
De speler leert door te ‘denken’, te ‘voelen’ en te ‘doen’ zichzelf (en zijn perfectionisme) beter kennen.
De speler ontdekt meer over zichzelf en zijn eigen kwaliteiten, aan de hand van de dieren.
De speler merkt, dat fouten en teleurstellingen bij het leven horen en noodzakelijk zijn in een leerproces.
De speler oefent met behulp van ademhaling en beweging manieren om zich te ontspannen.
De speler ontdekt meer over emoties en leert gevoelens van zichzelf en anderen beter kennen en accepteren.
De speler ontdekt, dat een gedachte je gevoel kan beïnvloeden.
De speler leert gedachten te veranderen.
De speler merkt, dat samenwerken nodig is om een hoger doel te behalen.
De speler geniet van het proces.
De speler gaat met nieuwe inzichten en met een pure lavasteen naar huis.
Inhoud:
– Spelbord
– Magnetische 3D vulkaan
– 10 magnetische pionnen
– 108 opdrachtkaarten (DENK, DOE en DURF)
– 1 TOP kaart
– 25 vuurbloemkaarten
– 24 blanco kaartjes
– 1 zakje lavastenen
– 3 vuurbloempjes
– 1 dobbelsteen met de getallen 1, 2 en 3
– Handleiding
– Startverhaal
– Tangram
“Ik vond het heel leuk om te mogen meedenken. Het was mijn idee om dieren te gebruiken en dat de meester ernstig ziek was. Het blijft leuk om te spelen, ook al ken ik alle opdrachten al.” Pieter, 12 jaar.
“Dat de vulkaan magnetisch is en dat je met je pion omhoog kan lopen, is cool! Dat had ik niet verwacht.” Jongen, 10 jaar.
“Ik merkte, dat alle opdrachten mij kunnen helpen in de richting van mijn doel! En ik heb de apenkijk geleerd. Dat betekent, dat ik net als een aap, wat soepeler kan denken, zodat ik minder spanning heb.” Meisje, 11 jaar.
“Ik vond het supergaaf om te zien, dat de vulkaan ook echt open kan en dat er lavastenen en bloemetjes tevoorschijn kwamen.” Meisje, 9 jaar.
“Het is leuk, dat er een verhaal achter zit. Dat je op pad gaat om de meester te redden.” Jongen, 12 jaar.
“Het is voor de spelers heel beeldend: de vulkaan, de dieren en de elementen, ze spreken voor zich. Het verhaal nodigt de kinderen uit om te willen helpen hun meester beter te maken en op zoek te gaan naar de vuurbloem. Er worden verschillende dieren in genoemd en kinderen vinden dieren leuk. Het is fijn dat ze keuzevrijheid hebben om met elkaar een dier te kiezen.” Leerkracht, Kindercoach.
“De opdrachten zijn duidelijk, uitdagend en heel gevarieerd. Ze kunnen snel gespeeld worden maar bieden ook de mogelijkheid om op bepaalde zaken die voor het betreffende kind spelen, dieper in te gaan.” Leerkracht, Kindercoach.
“Ik denk zeker, dat dit spel kan bijdragen aan gezond perfectionisme, omdat de leuke, afwisselende en uitdagende opdrachten de kinderen aan het denken en doen zetten. Het zal hen bewuster doen worden van het feit dat goed ook goed genoeg is. Het helpt, dat de kinderen opdrachten met elkaar kunnen uitvoeren en daar dus met elkaar van gedachten over moeten wisselen.” Leerkracht, Kindercoach.